חקירה באזהרה – טיפים שימושיים שכדאי לקחת בחשבון

0
55
קרדיט - Canva

חקירה באזהרה היא הכינוי המקובל לחקירה במשטרה, וזאת מפני שבתחילתה החוקרים מזהירים את הנחקר שכל דבר שיאמר עלול לשמש כנגדו. ואכן, חקירה תחת אזהרה היא אירוע שההתנהלות במהלכו משפיעה במידה רבה על המשך הדרך ואפילו עשויה להיות קריטית. עו"ד אלון שליכטר ממליץ להיערך לקראת החקירה, כדי להתנהל במהלכה באופן מיטבי.

חקירה באזהרה – דגשים חשובים

* החקירה לא מוגבלת לחדר החקירות – גם שיחה "אקראית" במסדרון עלולה להיות חלק מהחקירה, וכל דבר שתאמרו במהלכה עלול לשמש כנגדכם.

* זכות ההיוועצות – לכל נחקר ישנה זכות בסיסית להתייעץ עם עורך דין. גם אם החוקרים אומרים לכם שהתייעצות מפלילה אתכם, כי "רק מי שאשם צריך עורך דין", עדיין לא כדאי לוותר על הזכות הזאת – מה גם שהאמירה היא כמובן שקר ואף בית משפט לא מתייחס לאדם שביקש להיעזר בשירות של עו"ד כאשם בגלל הפנייה הזו.

* זכות השתיקה – לכל נחקר ישנה גם הזכות לשתוק, ויש כמובן גם סיטואציות שבהן נכון לנצל אותה. יחד עם זאת בדרך כלל לא כדאי להשתמש בה באופן אוטומטי מבלי להתייעץ קודם עם עורך דין ולקבל ממנו הכוונה ספציפית.

* פרוטוקול בחקירה – במהלך כל חקירה השוטרים עורכים פרוטוקול. על-מנת שהוא יהיה קביל, נדרשת חתימה על הנחקר עליו – חתימה שמאשרת כי כל מה שנכתב בו נכון. כשאתם מקבלים את הפרוטוקול, אל תחתמו עליו מבלי לקרוא אותו בעיון. אם ישנם מקומות שבהם דברים שאמרתם מצוטטים באופן לא מדויק – התעקשו על תיקון. גם אם החקירה נמשכה זמן רב, אל תוותרו – לאחר שחתמתם על פרוטוקול יהיה קשה מאוד לסגת ממה שמופיע בו.

לא לנדב מידע ובמקביל לנסות לשאוב מידע מהחוקרים

המלצה נוספת לקראת חקירה באזהרה היא לא לנדב מידע שלא נשאלתם לגביו. כמו כן כדאי לענות על כל שאלה בקיצור ולא להרחיב יתר על המידה – אין צורך לעזור לחוקרים ואתם אף פעם לא יכולים לדעת איך פריט מידע שסיפקתם מבלי שהתבקשתם ישפיע על התיק. מצד שני, כדאי לנסות להבין מה החוקרים יודעים ומה הם רוצים מכם. בכל מקרה כדאי גם להתייעץ עם עורך דין פלילי מיומן דוגמת עו"ד אלון שליכטר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here